Kaos och mycket prylar?

I mitt förra inlägg skrev jag om min modell av Blitzenstäd där jag tokkör genom hem. Första steg på lista är att ösa ut allt som inte hör hemma i rummet till angränsande rum. Detta är något jag gjort i princip alla mina samtliga tidigare boenden (i runda slängar 28 olika adresser genom liv i allt från studentrum, inneboende, dela lägenhet, egen lägenhet, radhus, hus, nu gigantiskt hus). Tack Stockholms bostadsmarknad för hjälpen att utveckla mina flyttstädningserfarenheter.

Med detta sagt så har mina rutiner utvecklats ur en rad boenden och bygger inte enbart på erfarenhet av ett jättehus. Jättehuset tvingade mig enbart att börja tänka på allvar för att jag inte skulle förlora förståndet.

Det finns några grundläggande hållpunkter som jag alltid har strävat efter. Man blir helt enkelt mer motiverad av snabba resultat och därför finns det tre punkter som alltid ska finnas i bakhuvudet:
  • Komma längst på kortast möjliga tid.
  • Största effekt med minsta möjliga insats.
  • Gör uppgift som går fortast.
Dessa punkter har tillslut fått konkreta uppstapling efter inspiration från David Stiernholm, Sveriges enda struktör. Hans motto är: Allting kan göras enklare! Han är författaren till boken Målmedveten: Prioritera rätt och säg nej med gott samvete. 


Med detta i bakhuvudet sätt igång utifrån:

1) Planera och Prioritera.

Underskatta inte hur to-do listor kan hålla dig på banan (därför denna vansinniga kärlek till Bullet Journal?). Allt handlar till syvende och sist om varför det måste städas och tiden du har till förfogande. Tiden, orken och/eller lusten är oftast den största bristvaran. Är det för att hemmet har förvandlats till ett 'råttbo' och du håller på att bli galen? Eller kommer svärmor på fika? Punktinsatser av städning är beroende på vad som egentligen måste ske och syftet med det. Sen städräd utifrån syfte. Är det massa prylar som dräller överallt som du inte vet vad du ska ta dig till med eller var du ska börja?

Detta innebär att du tar sikte på största problemområdena. Du kan exempelvis göra en snabbskiss över hemmet där du markerar vad som driver dig till vansinne med varningstrianglar eller dylikt. Utifrån detta tar prioriteringsordning form. Rangordna rummen som ska åtgärdas utifrån denna prioritering. Här har du de tidigare nämnda punkterna i bakhuvudet:
  • Komma längst på kortast möjliga tid.
  • Största effekt med minsta möjliga insats.
  • Gör uppgift som går fortast.
Skriv ner en prioriteringslista så att du inte förlorar fokus. Det är så lätt att dutta lite här och var i hemmet men då syns inte resultat och motivation förloras. Detta är ett redskap för att du helt enkelt inte ska yra runt utan att bena ut hjärnan så att du tar sikte på största skillnader för att hålla motivation i topp.



Nu har inte jag mycket saker drällandes (längre) runtom i hemmet. Men skulle jag bita tag i ett hem som är översållat med prylar skulle min strategi idag bli min Blitzenräd som jag skrev om i förra inlägget. Detta i kombination med ett antal pappkassar och Ikeakassar uppdelade inom:
  • Säljas
  • Kastas
  • Skänkas
  • Hemlösa saker (saker som inte hör hemma i det rummet och ska till annan del av hemmet)
  • Samt en tvättkorg.
Jag skulle ösa ur prylarna ur rummet inom dessa kategorier i kombination med städinsats.



I slutet står du med kassen med hemlösa prylar som du fångat upp i hemmets alla vrår. Dessa har varit på ställen som du uppenbarligen inte vill ha dem på eftersom de hamnat i kasse. Inledningsvis gäller att sortera ut på sina rätta placeringar men sett till effektivisering på lång sikt bör du tänka till när det kommer till sakerna som hamnar i denna kasse. De har försvårat städningen och slösat bort din tid, ork och energi.

För barnfamiljer blir kassen till stor del full med leksaker. Men det är helt enkelt smidigare att ösa i en Ikeakasse genom rum efter rum istället för att fladdra fram och tillbaka med saker i näven. Är det mycket leksaker, ha två kassar för "hemlösa saker", en för leksaker och en för övrigt bråte. Slösa ingen onödig tid åt plockande mellan dessa olika kategorier sedan. Lämpa av leksakskassen till barn så får de styra upp det. Hetaste tipset till att inte förlora förstånd över barnens rum? Stäng dörren dit. 

Detta handlar främst om att se svart på vitt, att ha ett örnöga på "hemlösa" saker och åtgärda lösningarna för dessa på lång sikt. Om tanken är att de ska vara i låda i hall men att de ständigt hamnar i kök, då kanske du ska ha en riktigt placering för dessa i kök? Istället för att springa runt och plocka med saker varje dag (som förespråkas av många) lös grundproblemet istället för symptomen.

Ha saker tillgängligt där du vill använda dom = saker är inte på fel plats = inget stök.

Jag själv har inga intressen av vanor som bygger på städ för städandets skull (jag vet att många är i behov av rutiner för att må bra, men jag personligen vill inte väva in fler "tråkiga-måsten rutiner" i mitt liv).

Detta har medfört att om jag blir irriterad på högar med läxböcker, pennor i kök, vardagsrum etc. Då är aldrig min lösning att "men visst, jag inför en rutin med plockande med detta varje dag". Testat och avfärdat. Never going to happen! Fördelen med en kraschlandning i bagaget är att man förhoppningsvis lär sig att prioritera och städning hamnar inte högt på den listan. Mer om mina tankegångar runt vanor kommer dyka upp i ett senare inlägg.

Jag tar istället sikte på lösningar som underlättar det dagliga livet. Exempelvis skolhjälpen. Nu kan barn sitta i vardagsrum, kök, veranda eller gud vet var de vill göra läxor, det händer åtminstone aldrig vid skrivbord i detta hushåll. Lätt för dem att plocka undan och inte massa högar som retar livet ur en eller hysteriletande på morgonkvist. Mina barn har en skolhjälp och en till pyssel. Underlättar kolossalt när det kommer till snabb bortplockning vilket de får göra själva.



Jag själv är också en drällmaja. Jag har min Bullet Journal som jag använder att bena ut allt jag måste komma ihåg, göra, vill och samtidigt har detta utvecklats till ett terapiredskap och hobby med att utveckla skrivande. Med resultat att jag själv hamnar överallt med pennor och böcker i vardagsrum, uteplats, veranda, sovrum, kök etc. Jag vill inte sitta inne vid ett skrivbord då jag tillbringar hela dagar där. Men sällan att man inte måste springa iväg och fixa med något annat med resultat att sakerna blir liggande kvar.

När det sedan är dax för middagen skyfflas saker ihop i en hög på en bänk som man sedan blänger på och måste plocka runt med. Jag har tröttnat på allt sådant och nu har jag renodlat företagstänk i huvudet att inte offra tid på onödiga saker. Bort med gruset ur skor och fixa så att det blir flow. Helt enkelt mobila snygga lösningar som är till för att användas och synas.


Det är mycket dessa tankegångar som vårt företag bygger på. Hos oss gäller prio Tid och roligt, att komma lindrigast undan när du snubblar runt i ekorrhjul. Vi är inget inredningsföretag, vi är inget städföretag, här kommer du aldrig få tips om vilken tandborste som är bra att skrubba golvlister med. Här gäller good enough, att behålla förstånd och komma lindrigast undan.

Vi har böcker i sortiment med tendenser att vilja utveckla folk till supermänniskor. Här pågår dock en genomgång där jag drar igenom med mitt förhållningssätt att betrakta saker och metoder. Detta redogörs sen fortlöpande på denna blogg med vad jag anser är tunga poänger eller vad som kan avfärdas.

Hoppas att detta är lite tips som kan komma till hjälp i din vardag.

Kramar

Kicki & Ashley


Kommentarer